Skip to main content

Opiskelijana NHM-toiminnassa -Positiivinen pedagogiikka

POSITIIVISTA ENERGIAA

Aloitimme molemmat tammikuussa sosiaalialan harjoittelun Riihimäen Näe hyvä mussa -toiminnassa. Olemme toiminnan kautta päässeet perehtymään ja omaksumaan positiivisen pedagogiikan suuntauksesta. Olemme molemmat aiemmin työskennelleet enemmän nuorisotyön leireillä, joten on ollut mahtava päästä näkemään erilaista leiritoimintaa. On myös hienoa nähdä, millaisia vaikutuksia tämän tapaisella leiritoiminnalla on lapsille.

Positiivisella pedagogiikalla tarkoitetaan kasvatusopillista suuntausta, jonka lähtökohdat tulevat positiivisesta psykologiasta. Tarkoituksena on painottaa luonteenvahvuuksien huomaamista sekä niiden kehittämistä ja myönteisten tunteiden tunnistamista sekä hyödyntämistä. Tavoitteena suuntauksessa on hyvien hetkien havainnointi, myönteisten tunteiden tunnesanojen oppiminen ja myönteisten hetkien tavoitteellinen lisääminen arjessa. Lapsen ymmärrys vahvuuksistaan tulee yleensä aikuisen kautta, jonka vuoksi aikuisen tulee sanoittaa näkemäänsä hyvää. Vahvuuksien sisäistäminen lisää lapsen itsetuntemusta ja oman persoonallisuuden hahmottamista.

Positiivisen tunnelman nostattama into ylläpitää päämäärällistä tekemistä lisäksi tehtävissä, jotka tuntuvat arkipäiväisiltä ja vaativat ahkerointia. Ilo on helposti tarttuvaa. Hymyn ja nauran ylläpitämiseen panostaminen lisää mielihyvää. Me olemmekin saaneet nähdä Näe hyvä mussa -toiminnassa jo kahden leirin jälkeen, kuinka tämä positiivinen tunnelma on tarttunut jokaiseen leiritoiminnan aikana. On ollut ilo oppia, kuinka tärkeää positiivisen ilmapiirin luominen on ja kuinka merkityksellistä toiminta on niin lapsille kuin perheille.

Meistä on hienoa olla tämän kevään aikana mukana toiminnassa, jonka tavoitteena on nähdä hyvä itsessään ja muissa. Odotamme innolla kevään tulevia leirejä!